tisdag 27 januari 2009

Tema: ungdomsromaner

Jag har även i vuxen ålder verkligen gillat att läsa ungdomsromaner. Nystarten kom (naturligt nog) när jag läste barn-och ungdomslitteratur på littveten och har hållt i sig sedan dess. Nu när jag arbetar på ett gymnasiebibliotek skadar det dessutom inte att hålla sig a´jour med utgivningen. Nästa vecka ska jag exempelvis presentera ett urval för några svensklärare. Men sanningen är att jag verkligen tilltalas av många saker som hör till ungdomslitteraturens domäner. Det är uppfriskande med det mer direkta skrivsättet som ofta hör till, tycker jag.

Så, vad har jag egentligen läst? Ett urval kommer här.

Boktjuven av Marcus Zusak presenteras ofta med sloganen "När döden berättar en historia måste du lyssna" (eller något liknande). Om man har läst sin beskärda del av Terry Pratchett känns inte fenomenet med döden som berättare så nytt, men Zusaks "Död" är betydligt mer ... nedtonad.

Jag tyckte om känslan av magisk realism i boken, den varsamma sagotonen i kombination med allvarlig skildring av flera tunga ämnen. En liten tysk stad i krig, ett andra världskrigets Europa, några fattiga människors relationer och en familjs försök till vardagsliv. Tyngst väger familjens beslut att ta in en jude på flykt, och relationen mellan honom - Max - och huvudpersonen, den unga flickan Liesel. Mångfacetterat och fint. Zusak kommer till Kulturhusets Internationella författarscen 2 april - biljett är redan bokad!

Bokmässan i Göteborg i höstas lyssnade jag på ett samtal om ungdomars läsning, med pedagogen Gunilla Molloy och författaren Johanna Lindbäck. Jag blev då så himla sugen på att läsa Lindbäcks ungdomsromaner, vilket nu till slut blev av. Hennes andra bok, Min typ brorsa, var den jag läste först. Om några tonårsbarn som tvingas samman i en styvfamiljskonstellation och en kärlek av romantiskt slag uppstår. Den var välskriven och fin - med inte ett helt enkelt tema.

Men sedan läste jag Lindbäcks debut, En liten chock, och blev alldeles förälskad. Först vet vi bara att Gustaf går sista året på gymnasiet, är missnöjd med sin blyghet och suktar något efter vackra Elin i klassen. Men sedan vecklas hans liv ut en liten bit i taget, vilket ger en verklig spänning i texten. Språket är fantastiskt! Det känns verkligen som att Gustaf talar, utan att författaren fastnar i slang, talspråk eller på andra sätt drar ner det litterära språket. Många partier i början är gravt humoristiska, men allvaret växer. You'll laugh, you'll cry ...

Jag föll inte för dessa två titlar. Den ena är Deluxe av Anna Godbersen, som enkelt kan sammanfattas som en historisk Gossip girl med språk som inte imponerar och stereotypa karaktärer (fast jag tokföll för det pampiga omslaget ... )

Den andra är Liv och Lovisa av Emma Granholm, en svensk amerikansk high school-film i textform. Jag tycker att karaktärernas motivationer är nästan obegripliga och boken lämnar mig med en känsla av misantropisk förundran.

Om man vill ha en amerikansk feel-good-film i bokformat kan man istället läsa Kate Canns Sex veckor. En typiskt tillfredsställande historia om en ung kvinna som lär sig stå upp för sig själv och någorlunda finner sin plats i världen (samt kärleken, of course). Generellt är jag väldigt förtjust i Canns böcker. Lättsamma men inte utan substans.

Annika Thor lyckas i Vad skulle du ha valt? bädda in självmordsförsök, psykiskt sjuka föräldrar, svek, grupptryck och gruppvåldtäkt på behändiga tvåhundranåntingsidor utan att det knappt märks. Och hon lyckas sluta med en hoppfull ton - det måste gillas för nå't!

En bubblare är ett boktips jag fick av två elever på jobbet - Lucas av Kevin Brooks. På omslaget lät det som en ganska traditionell flicka-möter-pojke-historia, men den var annorlunda. Cait bor på en liten engelsk ö med sin dysfunktionella familj, då den mystiske Lucas dyker upp. En tonåring som bor ensam mitt i naturen, som något slags naturväsen. Hans närvaro trasslas ihop med bymentalitetet på ön och med Caits brors, Sebastians, inblandning i det lokala värstinggänget. Resultatet blir faktiskt en riktigt spännande historia med ingredienser som vänskap, utanförskap och mord.

Någonting om ungdomsromanerna just nu alltså. Nästa projekt blir manga ...

Inga kommentarer: