fredag 9 januari 2009

Vad läste vi & gillade under 2008?

Facebook har verkligen sina ljusa sidor, särskilt då deras applikation I'm reading. Där har jag under det gågna året helt enkelt fyllt i vad jag läst och gett betyg i form utav små gyllene stjärnor. Enkelt som 17, och helt praktiskt att kunna gå tillbaka och se vad man vill rekommendera till folk.

Jag har antingen varit ganska generös i år, eller så har jag faktiskt läst himla bra böcker. Fem stjärnor har nämligen utdelats till rätt många titlar. Förstås sista delen i Stephenie Meyers Twilight-serie, Breaking dawn. Tonårskärlek och mytologiska väsen. För mig - what's not to like?!

Två bokcirkelsböcker har också nått i topp - Carlos Ruiz Safóns Vindens skugga, om ett Spanien i krigstid, ett gammalt antikvariat, två olyckliga kärlekshistorier, ett hemligt bibliotek samt en mystisk främling med ett begär att bränna böcker. Karaktärerna är fryntliga och bitvis bombastiska, språket melodiöst.

Den andra boken är En halv gul sol av Chimamanda Ngozi Adichie; en lång skildring av en familjs komplicerade relationer och inbördeskriget i Nigeria. De mycket vardagliga skildringarna av en välmående akademikerfamiljs förvandling gör kriget otroligt närvarande och lätt att relatera till som en bortskämt medelklassvensk som undertecknad ...

Några moderna klassiker har också slunkit ner: Stina Aronsons till formatet lilla, men språkligt stora, historia Feberboken lästes i badkaret. Åh, vilket språk! Vilken fröjd! Den mycket olyckliga historien till trots var detta en läsnjutning. Cudos till förlaget Rosenlarv som såg till att den blev utgiven igen för första gången sedan 1931.

Den andra klassikern är Saragassohavet av Jean Rhys. Ända sedan mina litteraturvetardagar har jag tänkt att den skall läsas, särskilt efter att man har tragglat Madwomen in the attic med Gilbert & Gubar. Nu blev det av, och det var också något av en fröjd. Långsam, lågmäld, oklar med ett språk som är klart och begåvat.

Slutligen vill jag nämna Fördjupade studier i katastroffysik, som verkligen beredde mig nöje under semesters läsning (bara omslaget är ju så himla vackert!). Den jämförs i princip alltid med en av mina älskingsböcker, Donna Tartts Den hemliga historien, vilket jag kan förstå. Amerikansk college/high school-miljö, en liten grupp utvalda elever som samlas kring en karismatisk lärare, ett brott/mysterium som långsamt rullas upp ...
Men Marisha Pessls bok fungerar alldeles utmärkt för sig själv!
Lättläst men inte helt lättuggad, spännande och snygg.
Som litteraturvetarnörd uppskattar man förstås
berättelsens ram i form av en litteraturlista.

Ja, ett axplock alltså.
Det finns förstås andra böcker, mer böcker, fler böcker.
Men vi får beta av några i taget ...



2 kommentarer:

Anna S. sa...

Hej! Vad roligt att du startat en bokblogg!
Min egen blogg handlar delvis om böcker och läsande, men det kommer en himla massa annat med också...

Jag är också ett stort fan av "I'm reading"-applikationen på fejjan, även om jag saknar lite att kunna fylla i böcker som man läser om och kanske vad boken i fråga får för nytt betyg vid omläsning.

/din gamla brevvän Anna :)

Fia sa...

Hej Anna, roligt att "se" dig här! Jag kollade in din blog - skön! Kommer definitivt kolla in den mer ...

Jag håller med dig om I'm reading. Tänkte faktiskt på det där med omläsning för ett tag sedan när jag började läsa om Twilight-serien.

Kram på dig!