fredag 9 januari 2009

Någonting om den grafiska litteraturen

För att bättre kunna ta hand om mitt nya skötebarn på jobbet, Seriehyllan, har jag försökt läsa in mig lite mer på detta område. Enligt SAB-systemet, vårt kära svenska klassifikationssystem för bibliotek anno 1920-tal, finns det en hylla för tecknade serier (signum Hci). Där ryms allt från Tintin, Fantomen till Inger Edelfeldt och Alan Moore. Besvärligt ...

Men jag har gjort om en omdaning här på vårt bibliotek och flyttat upp serierna från sina bilderbokstråg samt köpt in massa nytt. Sedan har jag lånat kategorier från Serietekets genresystem och sorterat in vårt bestånd i (exempelvis Deckare, Realism eller Hjältar & äventyr). Från att knappt ha märkts är nu serierna bland det som eleverna läser mest!

Bland de grafiska höjdpunkterna för mig under året märks dessa:
Art Spiegelmans klassiska Maus-album - en mycket ärlig och läsvärd skildring av Förintelsen

Alan Moore & Kevin O'Neill, League of the extraordinary gentlemen - detektivhistoria för litteraturnördar i art noveu-stil

Blacksad av Juan Díaz Canales & Juanjo Guarnido - skön fabeldeckare noir

Rabbinens katt av Joan Sfar - om en fräck, talande katt inneboende hos en rabbin filosoferar kring livet

Dotterbolaget Antologin - en samling av olika nordiska, kvinnliga serietecknar. Mångfacetterat, mycket snyggt, kritiskt och bitvis sjuuukt roligt!

Marjane Satrapis Persepolis - en stilistiskt enkel, självutlämnande skildring av revolutioner och krig i Iran





2 kommentarer:

Pomegranate sa...

Vad kul med tips på grafiska noveller, Blacksad måste jag kolla upp på en gång. Ser fram emot att läsa din blogg.

Fia sa...

Det samma om bloggläsningen - jag kommer lätt att följa din också! Blev också påmind om att jag glömt att ta med Mumiens blod i mitt eget inlägg - förträffligt album!