tisdag 27 januari 2009

En bokenkät från Bokhora

"Bokenkät igen! Vi gillar enkäter! Eller mer rätt, vi ääälskar enkäter. Så nu kör vi en igen! Hänger ni på?"

1. Vilka författare köper du alltid i inbundet (dvs, snabbt efter boken kommit ut)?
Inger Edelfeldt och Neil Gaiman har jag sällan kunna hålla mig ifrån tillräckligt länge för att vänta på pocketversionerna. Annars handlar jag böcker väldigt osystematiskt - slumpen avgör mycket vad för böcker som hamnar på hyllorna.

2. Vilka författare har du flest böcker av i bokhyllan?
Ja, det blir nog Neil Gaiman och Inger Edelfeldt igen, tätt följda av Jonas Gardell (som jag läste massor i mina tidiga tonår, men ingenting som vuxen).

3. Vilken var den senaste boken någon tipsade dig om, och vad tyckte du om tipset? Var blev du tipsad, om det var en blogg?
Jag har haft jättetur med boktips från bokcirkelsbekanta under hela förra året, egentligen. Läste både Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafón samt En halv gul sol av Chimamanda Ngozi Adichie på inrådan från andra. Har ganska nyligen börjat läsa bokbloggar och ser fram emot att plocka boktips från sådana också.

4. Vilken var den senaste boken du gav bort? Mottagande?
Jag gav bort en hel trave socialrealism (= hennes favoritlitteratur!) till min mor när hon fyllde år alldeles nyligen, så där har jag inte hunnit få någon respons än.

5. Har du några biblioteksreservationer just nu?
Inte åt mig själv, men jag har reserverat senaste Spiderwick till min bonusdotter.

6. Vilken bok/böcker läser du just nu?
Something to tell you av Hanif Kureishi, Darcy's story av Janet Aylmer samt Jane Austens Mansfield park. Plus lite annan ströläsning ...

Inga kommentarer: