onsdag 29 december 2010

Övrigt som har blivit läst ...

... under hösten och vintern, men som inte har omvandlats till några blogginlägg, kan här skådas!




Tankeläsaren - Kristen Cashore (De utvalda 1)
Första delen i en äventyrsfantasyserie med hårdkokt svärdskämpa i huvudrollen.

Fatta eld & Revolt - Suzanne Collins (Hungerspelen 2 & 3)
De fantastiska fortsättningarna till Hungerspelen. Åh, denna serie var helt uppslukande! Jag har verkligen saknat den sortens läsning ...

Ten Sorry Tales - Mick Jackson
Kluriga och morbida noveller i Tim Burton-anda, lånade av K på jobbet.

Reflexer - Amanda Kerfstedt
En borgerlig familjeroman om en liten bygd och de förvecklingar och intriger som uppstår där mellan de välmående släkterna, men också ett stycke translitteraturhistoria som visar på hur normer skaver och tär.

Vi som aldrig sa hora - Ronnie Sandahl
Omdiskuterad och uppburen roman om hur det är att vara ung man i Sverige idag. Mediokert språk och gräslig kvinnosyn.

Skuggornas herre - Darren Shan
Del 11 i vampyrsvit som jag brukar recensera.




Omläsningar

Feberboken - Stina Aronson

En liten 30-talspärla! Passionerad bok med vackert språk om olycklig kärlek – författaren Mimmi trånar efter nonchalante Hugo, den nye litteräre gunstlingen.

Min salig bror Jean Hendrich - Carina Burman
Kärleksroman med stort K, utspelar sig Gustav III: s Stockholm med poeten Kellgren i fokus. Brilliant språk i 1700-talsanda!

Kejsarn av Portugallien - Selma Lagerlöf
Om ett fars kärlek till sitt barn - så uppslukande och ofrånkomlig att när den dystra verkligheten slår till väljer fadern galenskapen.

Charlie - Margareta Suber

Unga pojkflickan Charlie vistas en sommar på 30-talet vid en fashionabel badort och möter där tvåbarnsmamman Sara - och blir handlöst förälskad.

Dorian Grays porträtt - Oscar Wilde
Ljudbok, denna gång, inläst av den oefterhärmeliga Rikard Wolff. Magiskt!

4 kommentarer:

Pål Eggert sa...

Jag har förstått att du gillar att läsa fantasy. Vad sägs om lite nyskriven samtidsfantasy isåfall. Min roman "De döda fruktar födelsen" kom ut i augusti (Järnringen förlag) och har blivit recenserad av ett flertal bloggar samt av BTJ. Här är ett utdrag ur den BTJrecensionen:
"På baksidestexten nämns fantasy, skräck och socialrealism som genredrag. Utmärkande är dock de filosofiska diskussionerna om livshållningar som förs romanen igenom. Språket är rikt på metaforer, smarta dialoger och ironiska vändningar. Kanske överlastat. Det är en tankeväckande bok och personernas öden fängslar läsaren."
Man kan hitta utdrag ur, och länkar till, fler recensioner på min blogg

http://varldenskabrinna.blogspot.com/

Fia sa...

Ja, jag gillar verkligen fantasy. Det vore absolut intressant att läsa din roman.

Har du möjlighet att sända mig ett recensionsexemplar? Annars kollar jag på bibblan.

Pål Eggert sa...

Vad kul att du verkar gilla den och inte bara dissar mig för att jag egenreklamar såhär. Jag ska höra mig för med förlaget om de kan skicka ett rec-ex till dig.

Fia sa...

Spännande!

Jag tycker dessutom att det är fiffigt att höra av sig till bokbloggare. Då har en ju som tillhörande mindre förlag en ärlig chans att få till lite recensioner.