torsdag 6 januari 2011

Kursmoment 5: Biting the Sun

När jag först började läsa Tanith Lees Biting the Sun drogs tankarna till A Clockwork Orange. Vi följer en namnlös huvudkaraktär, en medlem i ungdomssubkulturen the Jang (the young?), oftast kvinnlig men ibland man, i ett hetsigt virrvarr av egenpåhittad slang, sex, mode, droger och andra tidsfördriv.

När hen tröttnar på det ytliga livet som jang och söker efter någonting äkta och annorlunda blir hen fullständigt motarbetad av samhället. Drastiska åtgärder krävs.

Vi diskuterade bland annat om världen som skildras är utopisk eller dystopisk, den implicita författaren samt sociala strukturer. Jag har också skrivit en essä om boken ifråga, som finns att läsa här i bloggen.

2 kommentarer:

Pål Eggert sa...

Jag läste den här när jag gick i tredje eller fjärde klass (Den finns översatt). Jag tror att jag fattade lite av den någonstans i mitten. Jag var inte riktigt stor nog för boken då... Skulle vara intressant att prova på den nu.

Fia sa...

Jag förstår mycket väl att den syntes oklar om du var så liten!

Men den var faktiskt väldigt läsvärd i vuxen ålder.