onsdag 17 februari 2010

Bokmalan reafyndar!

Det var många år sedan som undertecknad tyckte att bokrean hade någonting att erbjuda. Jag minns att det senaste jag verkligen fyndade var två kompletta samlingar med Poe och Shakespeare. Men i år var det mycket som föll mig i smaken!



Jag hittade både Alexandra Kollontajs dagböcker 1930-40 och samlingen med Selma Lagerlöfs brev till Sophie Elkan, Du lär mig att bli fri.

En biografi om C.S. Lewis slank med - C S Lewis : mannen som skapade Narnia av Michael Coren.

Sedan passade jag på att handla två böcker som jag verkligen har suktat lite efter. Den ena var Sylvia Beachs bok om den fantastiska parisiska bokhandeln Shakespeare & Company. Den andra titeln var Nattens bibliotek av Alberto Manguel; en bok som berättar om bibliotekariens roll genom historien. Den torde vara fullproppad med finurliga anekdoter av litterär art och bibliotekskuriosa...

Eftersom jag nyss avslutat Boris Pasternaks Doktor Zjivago passade jag på att ta mig an nästa ryss, och köpte således Anna Karenina av Leo Tolstoj också.



Jag fyndade en CD-bok - Profeten av Kahlil Gibran. Den har jag fått i present av S och försökt läsa, men inte varit i tillräckligt lugn stämning för att kunna ta till mig, tror jag. Ser fram emot att lyssna på den.



Sist, och möjligtvis längst, så slog jag till på hela Marcel Prousts På spaning efter den tid som flytt. Åtta pocketar lång, inklusive register.

Det enda kruxet är var jag ska förvara dessa nyförvärv, då det för närvarande är fullkomligt fullt i bokhyllorna hemma ... Nåväl, som en brukar säga: nöden är uppfinningarnas moder!

Inga kommentarer: