måndag 27 april 2009

Vad fior läser och inte och andra svar på frågor som du kanske inte visste att du ville få svar på ...


Fler bokenkäter åt folket, hälsar Bokhora, och vem är jag att säga emot?

1. Den värsta läsupplevelse du haft?
Det är väldigt sällan jag läser böcker som jag inte tycker om. Ofta tror jag att jag väljer sådant som jag själv tror att jag kommer tycka om (... snurrigt formulerat?)

2. Vilken bok har påverkat dig mest hittills?
Oj, vilken jättesvår fråga! Jag har faktiskt ingen aning ... Blir ofta berörd av böcker, och går tillbaka till textstycken, och läser om. Men jag kan inte svara på denna fråga på rak arm.

3. Har du läst någon bok som du blivit riktigt skrämd av?
Ja, det har nog hänt rätt många gånger, men jag minns särskilt två tillfällen. När jag läste Peter Straubs Gengångare och sedan var på väg hem till J:s föräldrahem, och gick upp för den extremt snöiga backen och det var så där mörkt och dovt tyst ... klaustrofobiskt, som i boken. Då var jag lite skärrad.

Och när jag läste Tystnadens hus av Magnus Nordin i somras. Då blev jag riktigt skrämd, fast jag låg i en park i strålande sol. Det är gott betyg!

4. Vad använder du som bokmärke?
Det som finns närmast. Jag köper ofta väldigt fina bokmärken som jag antingen tappar bort eller har liggandes i en låda. Oftast blir det nog en post-it eller ett kvitto.

5. När brukar du läsa? Hemma, på jobbet, på morgonen, på förmiddagen, på kvällen, innan du lägger dig…?
I kollektivtrafiken till och från jobbet. Hemma på kvällarna efter att hushållssysslorna o.dyl. är avklarade, fram tills jag somnar. I bästa fall på förmiddagarna på helger också, när det inte finns morgonpigga barn hemma.

6. Vad var den första bok du läste?
Det har jag faktiskt ingen aning om. Vet som sagt att min första biblioteksbok är Den stora gröna boken av Robert Graves. Men första bok, det minns jag inte.

7. Vad är bättre, pocket eller inbundet?
Pocket - lättare att bära, hantera samt att man slipper slå sig om man råkar somna med boken över ansiktet någon gång (det har faktiskt hänt mig! Då lästa jag den enorma volymen Snö och aska av Diana Gabaldon. Puh!)

8. Vilken bok läser du nu?
Som vanligt flera samtidigt, men just-just nu, Betrayed av P.C./Kristen Cast samt tredje delen i The League of the Extraordinary Gentlemen av Alan Moore & Kevin O'Neill.

9. Och vilken sida är du på?
Femti-någonstans i Cast; precis i början av seriealbumet.

10. Brukar du lämna “kännetecken” i dina böcker? (klottrar i dom, spiller mat/dryck på dom & andra barbariska åtgärder?)
Det händer att böcker kan bli lite vågiga av fukt eftersom jag tycker om att läsa i badet. Och chokladfläckar kan också materialisera sig, av någon underlig anledning. Fast jag är väldigt rädd om sakerna om jag lånar böcker av andra.

11. Påverkar titeln/omslaget dig om du överväger att läsa en bok?
Ja, särskilt omslag. Det kan verkligen stjälpa eller hjälpa. Fast oftast väljer jag böcker som jag antingen har läst om eller fått rekommenderade eller liknande.

12. Sidantalet, då?
Konstigt nog är jag inte så förtjust i att läsa korta böcker/längre noveller. Tycker om tegelstenar (beror troligen på att jag läste så mycket episk fantasy när jag var yngre).

13. Brukar du bläddra fram till sista sidorna för att få reda på slutet?Nej, det har faktiskt aldrig hänt. Associerar det för mycket till När Harry mötte Sally. Lite för neurotiskt ...

14. Finns det någon bok du läst flera gånger?
Jaaa, många! Jag är väldigt förtjust i att läsa om mina favoritböcker! Neil Gaiman, Margaret Mahy, Guy Gavriel Kay, Donna Tartt, Inger Edelfeldt och Susan Cooper är exempel på författare vars böcker jag har läst om .. och om ...

15. Har du råkat ut för någon olycka som böcker varit orsaken till? Ja, men med mitt yrke är det väl oundvikligt (samt att jag privat lider av Papphammars syndrom)!

Har bland annat fått en hel hylla fantasyböcker över mig (förut hade vi hyllor i stringmodell i bibblan och de satt inte alltid fast ordentligt) och fått en fallande bok rätt på näsan (kartonage, som tur var).

En konsollhylla jag hade hemma över sängen tidigare rasade då jag hade lastat den med för mycket folianter. Vaknade upp av ett konstigt ljud och fick Henrik Schücks Svensk litteraturhistoria i sex gigantiska band rätt i ryggen. Puh.

Konstigt nog har jag aldrig hamnat i en trafikolycka på grund av läsning, trots att jag brukade gå och läsa på vägen hem från skolan när jag gick i mellanstadiet.

16. Brukar du sälja/ge bort dina böcker eller klänger du dig maniskt fast vid dem, även om det är någon bok du inte gillar?
Jag är dålig på att göra mig av med böcker, skall erkännas. Behåller konstigt nog också sådant som jag inte gillar. Men får nog ändra på det snart, då bokhyllorna är sprickfärdiga.

17. Tar du med dig boken du läser på toa?
Det händer.

18. Just det, läser du i badrummet?
Ja, jag älskar att läsa i badkaret. Kan ligga i en eller två timmar.

19. Har du något boksystem? Skriver du upp vad du läser/ska läsa/ska köpa/köpt för böcker? Skriver du kanske till och med läsdagbok?
Ja, lite blandat. Jag har en önskelista/bevakningslista på Bokus för sådant som jag vet att jag vill handla. På Facebook använder jag mig av I'm reading-applikationen och där fyller jag i vad jag läser samt sätter stjärnor i betyg. Har också börjat fylla i boktips jag får från vänner på sådant som jag borde läsa, istället för att samla på sig små post-its överallt.

5 kommentarer:

Anonym sa...

kollan in boktipset.se
kramar.
hoppas allt är bra.

Fia sa...

Vem är det jag får kramar av? Vill gärna veta om jag ska kramas tillbaka ... ; )

Anonym sa...

det e ju hemligt ju, annars vill du kanske inte kramas tillbaka.

kollade du in sidan?
något för dig?

Fia sa...

Nej, det är ju så sant! : )

Tack för tipset. Det är verkligen sjukt lätt att fastna där ...

Anonym sa...

I know, visst är det?!