torsdag 16 februari 2012

Nyförvärv i Bokmalans hyllor

Jag misstänker att jag har ett uppdämt behov av att handla böcker. Hela förra året tog jag det ganska lugnt med alla typer av shopping, eftersom jag skulle göra Den Stora Resan.

Men sedan jag kom hem har jag spontant handlat hem en rätt stor skörd. (Dessutom har jag förbeställt åtta böcker från Bokus och AdLibris reor - vi får se hur många som dyker upp av dessa. Återkommer.)



Innan resan skaffade jag fram lite nya zeeländsk litteratur, som jag dock inte ännu har läst. Katherine Mansfield är tydligen en av de stora namnen, liksom Janet Frame (tack S för presenten!).


Julklapp från jobbet! Köpte upp mig på två av höstens favoriter - Vår rättmätiga plats och Pojkarna.


Fyndade denna Mahatma Gandhi-biografi på Bok & bild för ett löjligt fördelaktigt pris. Skrev mitt specialarbete om honom på gymnasiet. Fascinerande liv.


Skulle bara gå förbi Sf-bokhandeln lite snabbt och köpa en present ... men, ack ack ack!

Kom därifrån med två bilderböcker av Neil Gaiman, Watchmen (favorit, måste ägas!) samt antologin Shadows over Baker Street, som jag hittade till tack vare A Study in Emerald. Lovecraft möter Sherlock Holmes - det borde var helt enkelt fantastiskt!


Jag norpade faktiskt Dirk Gently från en hög med gåvoböcker som kom till jobbet, medan Strindis kom med på köpet när jag gick på Författardagen. Mycket tveksamt om den kommer att läsas någon gång, dock ...


Två av mina kompisar i Göteborg bor precis vid antikvariatet Röde orm, som bara råkar ha en hel vägg full med begagnad sf/fantasy. Lycka! Fyndade China Miéville-favoriten The City & the City samt en arthuriansk fantasyroman av Stephen Lawhead som jag har sneglat på tidigare.

I övrigt fick jag också plats med alla nyförvärv i hyllorna. Slutsats: en nöjd bokmala!

2 kommentarer:

Olof sa...

Låter som slaskvåren är sakrad - inomhus. Glöm icke The Dispossessed av Ursula Le Guin!

Fia sa...

Japp! Bokhögar - en överlevnadsstrategi för oss som bor i Mordor. Läser George R.R. Martin just nu. Bra.

Har ett presentkort kvar hos Sf-bokhandeln med Le Guins namn på ...