onsdag 23 mars 2011

Kuriosa på vårkanten

Jag är mitt uppe i Cory Doctorows väldigt coola och intressanta idéroman Makers, om en slags kreativ skaparrörelse i en nära framtid, med fokus på bland annat open source, Creative Commons, nätverkande och annat spännande.

I väntan på ett diskuterande inlägg kring detta, bjuder jag på några vårliga kuriosabilder.


Akademibokhandeln hittade jag detta fina och mycket lovande spel - mig själv med puss!


Där såg jag också denna väldigt fina utgåva av favoriten Wuthering Heights, naturligtvis utformad för att locka Twilight-läsare att börja läsa systrarna Brontë.



Apropå Calliopes inlägg om trender i bokomslag!

När jag gallrade engelsk skönlittertur här i bibblan för att göra plats för nytt, fick en hel del chic lit, dick lit och YA från 2000-talets början stryka på foten.

Visst syns det onekligen en röd tråd vad gäller omslagen? (Eller mer, kanske, en ceriserosa eller knallgul tråd?)

Spana gärna in sidan Calliope tipsade om, Fixabooks, för fler roliga Copycat Covers.

4 kommentarer:

Fia sa...

Vilken pärla du är Fia! Hur jag kunnat missa dig går över mitt förstånd. Men nu har du iaf kommit till min uppmärksamhet och jag tror din blogg och min kommer trivas ihop ;)

Fia sa...

Haha, tack Fia! Jag tror att du har helt rätt i det ... =)

metronyx sa...

Känns lite som att man vill locka Twilight läsare att läsa Wuthering Heights ja, ha ha ha. Men om man lyckas så är väl inte det helt fel.
Tror tyvärr att många sällan läser klassiker nu för tiden.

Fia sa...

Metronyx: Det är säkert ett smart sätt att locka unga till att upptäcka Wuthering Heights.

För unga kvinnor framför allt hjälper det hjälper nog att Bella i Twilight-böckerna läser Austen och Brontë.

Jag jobbar ju på ett gymnasiebibliotek och tycker mig ha sett ett rejält uppsving för de författarna de senaste åren. Misstänker ett samband, vilket förstås är superbra.

Twiligt - en inkörsport till tyngre litteratur ... ? =)