tisdag 17 februari 2009

Har du läst den förut?

Bokhora hittade jag en länk till sida från Expressen, där man kan se att vi människor gärna imponerar med våra litteraturkunskaper om litteratur vi egentligen inte har läst ... Jag var naturligtvis tvungen att fylla i Expressens test, för att se hur man ligger till!

Hur ärlig är du - testa dig själv!

1. "Jack" av Ulf Lundell
Nej, men jag har sett filmen ... ?

2. "Utvandrarna" av Vilhelm Moberg
Ja, i högstadiet.

3. "Hemsöborna" av August Strindberg
Ja, i gymnasiet. Och troligen igen på littveten?

4. "Nässlorna blomma" av Harry Martinsson
Nej, jag har inte läst något annat av Harry än Aniara.

5. "Röde Orm" av Frans G Bengtsson
Jag har läst delar av Röde orm när jag var mycket ung, men inte hela. Så nej, alltså.

6. Arn-böckerna av Jan Guillou
Jag lyssnade på Tomas Bolmes inläsning av dessa på tågresorna mellan Stockholm och Borås. Tröttnade någonstans mitt i Arvet efter Arn. Fast Bolmes röst kan man svårligen tröttna på! Den är så mycket barndom för mig, framförallt Cogo från Starzinger och Mark från Sandybell ("Hörru du grabben, inte gör man väl så där mot blommor, heller?!")

7. "Sagan om ringen"-trilogin av JRR Tolkien
Ja, på svenska i Åke O:s flärdfulla översättning. Håller på att läsa den på engelska också, har läst hälften än så länge. Älskar! Tolkien har ett alldeles underbart kargt och klingande språk, som blir helt magiskt. Men jag behöver verkligen läsro för detta!

8. "Krig och fred" av Leo Tolstoj
Nej. Kommer troligen aldrig göra det heller. Puh ...

9. "Svindlande höjder" av Emily Brontë
Ja, flera gånger faktiskt. Första gången för mig gick åt till att bara hålla reda på vem som var Cathy, Catherine, Edgar Linton, Linton Heathcliff och hur det nu var.

10. "Män är från mars, kvinnor från Venus" av John Gray
Jag har försökt, men den är fööör katastrofal!

11. "1984" av George Orwell
Ja, på gymnasiet. Eller var det högstadiet?

12. "Lysande utsikter" av Charles Dickens
Ja, faktiskt helt frivilligt. Vill gärna läsa mer Dickens! (Vill också f.ö. också börja använda kraftuttryck som "What the dickens!")

13. "Harry Potter och de vises sten" av J K Rowling
Ja då, många gånger. Första gången låg jag hemma sjuk och hade lånat hem den från bibblan. Läste ut den bums och tvingade min dåvarande pojkvän att åka och köpa del två och tre åt mig på en gång. Läsglädje!

14. "Jane Eyre" av Charlotte Brontë
Ja, flera gånger. Det är en av mina älsklingsböcker! Är också mycket förtjust i Jasper Ffordes The Eyre affair. Där får vi äntligen förklaringen till varför Mr Rochesters häst stegrar sig och varför han envisas med att tro att Jane är en älva och ... Äsch, läs den, helt enkelt! Och förstås också Saragassohavet av Jean Rhys ...

15. "Da Vinci koden" av Dan Brown
Nej, trots att jag har både försökt och sett filmen. Den lockade helt enkelt inte, tydligen.

16. "Anne Franks dagbok" av Anne Frank
Ja, också i något skolsammanhang. Men det finns verkligen så många skäl till att just denna bok bör finnas med på våra borde-läsa-någon-gång-i-livet-listor ...


Mitt resultat: 10 utav 16. Det får nog anses vara okej, tycker jag.
(Även om professor Bloom må stirra ogillande på undertecknad ... )



Inga kommentarer: