onsdag 26 december 2012

Bokmalans höst

Den här hösten har varit ett spännande äventyr med omorganiseringar på jobbet samt Ett Stort Livsprojekt.

Summan av kardemumman har därför varit att bloggen helt har legat i träda. Jag har dock både läst och twittrat en hel del.

Tänkte passa på att sammanfatta några av höstens höjdpunkter så här inför det nya året.


Höstens ...

... bibbla: Lidingö stadsbibliotek. Det är lätt att låta bli att ta sig till andra bibliotek, när en själv står i bibblan hela dagarna. Men har varit på detta bibliotek flera gånger på sistone och lånat med mig högvis av romaner som har stått uppskyltade. Mycket nöjd! Lyxigt att känna sig som en gäst på bibliotek.

... dystopi: Karin Tidbecks Amatka. Språkligt välkomponerad wierd historia om ett strikt organiserat samhälle med rysk känsla där själva verklighetens intakthet hålls uppe med hjälp av ord.

... fantastik: Dödsritten av Maggie Stiefvater. Livet på kargt ösamhälle i skuggan av de livsfarliga capaill uisce, blodtörstiga havshästar. Det var någonting med den här historien som bara gick rätt in i mig. Gillar skarpt!

... filmupplevelse: Inte helt överraskande, nya Hobbit-filmen - The Hobbit: An Unexpected Journey. Underhållande och så mycket mer innehållsrik än vad jag hade föreställt mig. Ser redan fram emot fortsättningarna!

... klassiker:
John Steinbecks mäktiga familjepos Vredens druvor, om depressionen och the  Dust Bowl i USA på 30-talet. Helgjutet språk och med ett starkt socialt patos. Kontroversiell i sin samtid och fortfarande gripande och uppslukande läsning.

... levnadsöde:
 Otippat nog den biografiskt inspirerade romanen Presidentens hustru av Curtis Sittenfeld. Så otroligt intressant läsning! Bygger på bibliotekarien och presidenthustrun Laura Bushs liv och äktenskap. 

... långkörare:
Anna Karenina av Lev Tolstoj. Märkligt gripande och spännande, trots att det egentligen inte händer så himla mycket. Vi följer några adliga/övremedelklassliga familjer i Moskva och Petersburg i 1800-talets tsarryssland. Äktenskap, otrohet, politik, religiösa spörsmål, intriger och förvecklingar, med Annas och Vronskijs förbjudna romans som ett slags nav.

... läskaramell:
Underbara The Night Circus av Erin Morgenstern. En 1800-talscirkus i svart och vitt som bara är öppen på natten, tvillingar, synskhet, kärleksintriger och duellerande magiker. Ja tack, helt enkelt!

...ångest:
Sofia Nordins Gå sönder, gå hel, om två sidor av samma kvinna. Anna, till ytan välanpassad medelklassfru men med ett bråddjup på insidan. Lisa, den vardagliga tvillingen till närmast gudomliga Freja, som rymmer med ett litet barn som inte är hennes. Smärtsamt och väskrivet!

... ära:
Att vara Augustpriselektor i barn-och ungdomsklassen. Mycket roligt och spännande! Extra roligt att min favorit vann - Nina Ulmans kuriosapärla ABC och allt om D. Den rekommenderas för alla språk/alfabetsnördar där ute!


Gott nytt bokår, kära ni! Tills vidare finner ni mig som bilden visar.

7 kommentarer:

Lena sa...

Ja det har varit tyst här hos dig hela hösten. Välkommen tillbaka!

Metronyx sa...

Åh vad kul att hitta ett inlägg hos dig igen :) Vilken trevlig present. Den där cirkus boken har jag hållt i min hand ett par ggr i sommar/höst, men pga min sjuka ovilja mot clowner så har jag lagt bort den. Jag vet inte ens om det finns några med.....fast det är ju cirkusmiljö så....Ok jag erkänner, jag är allmänt lite rädd för cirkusar men boken känns lockande och det känns som att jag borde läsa den.

Fia sa...

Tack, hör ni! =)

Metronyx, jag tycker absolut att du ska testa cirkusboken. Inte en clown i sikte!

Metronyx sa...

Bokmalan, du hade såååå rätt när det gäller Erin Morgensternboken, helt överväldigande.

Taliah sa...

Hej!
Jag skulle vilja tipsa dig om min bok 'Saga Swärd - Omskakare och världsresenär' som kom ut i höstas på Vombat förlag. Jag tror det kan vara i din smak - ungdomsroman med övernaturliga förtecken och en stark genusmedvetenhet samt queerinslag. Det är viktigt med mångfald :) Skulle vara kul om du ville läsa och skriva något om den på din blogg.
Du kan nå mig här: http://www.facebook.com/SagaSward

Fia sa...

Hejsan Taliah!
Faktum är att jag redan har läst och recenserat den för Btj:s läsning. Du kan läsa mitt lektörsomdöme hos dem!
Vänliga hälsningar,
Fia.

Taliah sa...

Haha! Jaså det var du det..