tisdag 11 oktober 2011

Different and not same, same

Det har dykt upp sådana fina, roliga och mycket träffande bilder på min Facebook den senaste veckan. Tack, kamrater!

Först ut är denna träffsäkra bild från B, som skildrar av grundfundamenten i genrerna science fiction respektive fantasy.

Den påminner mig om ett stycke dialog i Neil Gaimans Books of Magic, som jag citerade när jag skrev om det albumet:
- And as science arose it left little room for magic.
- Why?
-The difference in viewpoint. Science is a way of talking about the universe in words that bind it to a common reality. Magic is a method of talking to the universe in words that it cannot ignore. The two are rarely compatible.


Det finns förstås hybrider och lyckade kärleksbarn mellan både dessa genrer och fler ändå. Men LOTR i denna tappning hade nog inte slagit på samma vis ...

Bilden kommer från Abstruse Goose.

2 kommentarer:

Metronyx sa...

Bäst tyckte jag ändå att kommentaren längst ned var "stop putting fantasy and science fiction books in the same category" he,he! Men ibland smälter genres ihop, vilket jag personligen gillar, men det stör mitt ordningssinne att se Le Guin med Wells i samma hörn.

Fia sa...

Visst finns det genreöverskridande verk, men jag håller med din poäng att det är trevligt att se genrerna för sig med sina respektive särdrag och kanon.

Le Guins "Left Hand of Darkness" får förstås bo nära Wells, men om det handlar om Övärlden vill vi helst hålla isär dem! ; )