måndag 30 mars 2009

I väntan på nästa begåvade inlägg ...

... kommer ytterligare en enkät från Bokhora!


Senaste bokköp
Jag väntar på en paket från AdLibris just nu, faktiskt. Där i ligger Catherine Hardwickes bok om arbetet med Twilight-filmen samt The Graveyard book av megaälsklingen Neil Gaiman.

Senaste bibblolånen
Marked
och Betrayed (de två första delarna i House of Night-serien) av P.C. och Kristin Cast åt mig själv, C.S. Lewis Häxan och lejonet till lilla tjejen.

Senaste utlästa boken
Den andra delen i Henrik Larssons nordiska fantasytrilogi, Krigarhjärta. Väldigt nöjd med den ...

Favorittidning
Oj, vilken bra fråga! Jag läser sällan annat än DN och branschtidningar (typ DIK-forum och Biblioteksbladet). Förut gillade jag exempelvis ETC och Bang, men det blir aldrig av att jag läser tidskrifter nuförtiden.

Plats där jag helst läser
Min läsfåtölj = lovely! Den fick stå i källaren i många år på grund av teeny tiny apartments, men nu står den i sovrummet med vackra kuddar, en fluffig fårfäll och en fotpall. På bordet bredvid finns en läslampa samt boktraven jag arbetar mig igenom just nu.

Jag läser oftast i badkaret. Annars är tågåkning bra också (inte fjuttiga SL-resor, utan riktiga tågresor).

Så sorterar jag min bokhylla
Uppdelat i skön - och facklitteratur (jag har i ärlighetens namn mest skönlitteratur). Sedan råder en grov alfabetisk ordning à la författarens efternamn (alt. på bokens titel, om det är en antologi). På grund av platsbrist har jag varit tvungen att bygga pockettravar, så det råder ett välordnat kaos i hyllorna.

En bok som jag minns att jag läste när jag var liten
Hmm, hur liten är liten? Mina första skolår läste jag inte så mycket, men i trean-fyran någonstans där trillade jag in i slukaråldern och har inte riktigt hämtat mig än ...

Men jag vet att jag var helt förälskad i Enid Blytons Fem-böcker (George var förstås min favvo!). Och också Kitty, Lotta och Tvillingarna på Sweet Valley High.

Den stora gröna boken var den första boken jag lånade på ett bibliotek (i Huddinge). Roligt är att en man som heter Robert Graves tydligen har skrivit, men jag minns bara Maurice Sendaks illustrationer.

Vilken bok i min bokhylla har jag ägt längst
Oj, bra fråga! Jag har några av mina barn/ungdomsböcker uppe i hyllan, så det måste vara någon av dem. Kanske Lilla huset på prärien, Alice i Underlandet eller Frankenstein (min farmor brukade nästan alltid ge mig fina böcker, ofta klassiker, till jul och födelsedagar).

Vad ser jag mest fram emot att läsa i vår
Jag är faktiskt himla dålig på att hänga med i aktuell utgivning. Så jag ser mest fram att få läsa saker från min egen att-läsa-lista, som att komma i kapp med lite av Neil Gaimans böcker som jag har missat.

Kanske fortsätta med del fyra i Jasper Ffordes fantastiskt kluriga, metalitterära serie som inleddes med The Eyre Affair.

Eller försöka beta av någon skön klassiker - jag måste bara läsa någonting av någon av de stora ryssarna! Har lyckats smita undan hittills, men det vore kul att ha läst.

Och så fortsätta med LOTR förstås ...

Inga kommentarer: