tisdag 13 mars 2012

Om Bokmalan skulle byta namn ...

... är dessa några av de starkaste kandidaterna. Presenting, några av Bokmalans favoritnamn från den sköna litteraturen!

Darkling Midnight, den ondskefulla gentlemannaskurken (så klart!) från Richard Justins tidsresenärsserie Time Runners, bjuder oss på ett stämningsfullt och stilfullt antagonistnamn.

Atticus Finch från Harper Lees klassiska Dödssynden är en hederlig, intellektuell och öppensinnad advokat i en djupt rasistisk småstad i den amerikanska södern på 30-talet. Stilfullt klädd i vita linnekostymer har han alltid en stund över för sina barn.

Denna bok har jag faktiskt inte läst, men bara huvudpersonens namn får mig att vilja: Hiro Protagonist från Neal Stephensons Snow Crash . Att Hiro dessutom är pizzabud slash datorhacker slash svärdsmästare gör ju inte någonting mindre coolt.

Den litterära detektiven Thursday Next är ytterligare en favorit. Eller varför inte hennes nemesis - Acheron Hades. Jag tänker att det inte var hans fel att han blev ärkeskurk. Det sitter liksom i namnet! Och Jasper Ffordes fantasi kan få klaga över.

Fast få namn toppar geniale Mark Gatiss depraverade edwardianska hjälte, Lucifer Box (spion/lönnmördare/dandy), från The Vesuvius Club med uppföljare.

Harry Potter-serien bjuder på många fantastiska namn, varav två favoriter är Minerva McGonall (lika starkt som kvinnan bakom namnet) och Lucius Malfoy (låter lika lismande och småont som det faktiskt är).

Ytterligare en favorit är den paranta hjältinnan i Carina Burmans historiska detektivberättelser. Beväpnad endast med sin ridikyl, sitt skarpa intellekt och likaledes skarpa tunga reser den bästsäljande författarinnan Euthanasia Bondeson Europa runt och löser mysterier.

Vad säger ni? Har jag missat fler storslagna namn där ute i litteraturens multiversum? Och varför är det så ofta så att skurkar får de coolaste namnen?

5 kommentarer:

Metronyx sa...

Bra fråga! Varför får skurkarna coola namn. Fast Rowlings har överhuvudtaget underbara namn. Remus Lupin, Severus Snape... : ) Själv hade jag en enorm Sagan om Isfolket vurm i mitten av tonåren, vilket resulterade i att bägge mina döttrar fick namn från från den serien.Sen gillar jag LOTR namn. En bekant döpte sin son till Legolas för ett par år sen, varvid en äldre bekant fnös och undrade hur man kunde döpa ett barn efter en häst ha,ha! Mitt favvonamn därifrån är Meridoc, mest för att det blir Merry i smeknamns form. Luverly : D

Ela sa...

Oh, Sagan om Isfolket! :-) Har själv inga barn men ett gäng katter döptes efter efter den bokserien när jag var i tonåren. Fortfarande lever den nittonåriga skogskatten Hanna, döpt efter häxan i Trollbunden.

Fia sa...

Metronyx, jag håller med. Det var svårt att välja bara två namn från Harry Potter - Rowling är riktigt bra på att namnge sina karaktärer!

Både Meriadoc och Merry är superfint.

Sagan om isfolket, alltså. Det låter som att jag har missat något där! =)

Jacob sa...

Lucius Malfoy, tror jag nog att du menar? :P

Fia sa...

Äsch! Blandade ihop honom med bibliotekarien i Sandman ... Ändrar!