lördag 25 oktober 2014

Önskar du bli genusupplyst ...

... men pallar inte att läsa alla teoretiska praktverk? Känner du dig dagligen förbannad över samhällets ordning men kan inte sätta ord på varför? Jag kan inte göra annat än att rekommendera dig att läsa Liv Strömquist. Vad som helst av henne.

Just nu läser jag senaste albumet Kunskapens frukt (tack E-B för presenten) och, oh my god, jag blir asförbannad och lycklig på en gång. Arg för att genusordningen ser ut som den gör och för hela vår långa och sunkiga världshistoria som har lett oss hit. Men lycklig för att Strömquist synliggör och tillintetgör den på ett sådant sjukt smart och avväpnande sätt.

Hon källhänvisar som ett proffs, men gör teorier lättillgängliga. När jag som ny för hela den akademiska världen försökte förstå begreppet "diskurs", önskar jag att min litteraturdocent-farbror hade gett mig synonymen "samhällsberättelse". Så lättfattligt.

Alla borde läsa Strömquist. Särskilt de som absolut inte vill. Så kanske det finns en chans till att sådana här feministiska, satiriska serier inte ger oss sådana himmelska/plågsamma aha-upplevelser/igenkänningskomik i framtiden.

Bilden är naturligvis tecknad av Strömquist och är lånad från en artikel i ETC.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Heeeej igen Bokmala!
/Ankan

Fia sa...

Hej kära Ankan! Känns kul att skriva lite i bloggen igen. Håller tummarna för att det inte var en engångsföreteelse. :)